TUROMRÅDER

Kjerringøy har mange vakre destinasjoner for turer, høyt og lavt, kort og langt. Hvis du bare vil ta en liten rusletur ved havet er Fjære naturreservat og området ved Låter svært gode alternativer. Skogsveien som går langs Sørvatnet er tur å anbefale, her får man gådd litt i vakker natur med ett par flotte strender underveis man kan nyte på varme finværsdager om sommeren og høsten. For de som liker seg best i høyden er det vel så mange fine fjellturer man kan legge ut på for å få litt utsikt

Fjære naturreservat på Kjerringøy

Fjære naturreservat

Fjære naturreservatet har et samlet areal på 699 dekar, hvorav 386 dekar sjøareal. Området her er vernet for å ivareta et verdifullt kystområde med blant annet et særegent sanddynesystem. Dette er en meget flott plass å ta seg en liten utflukt til, med storstranda i Fjærvika like bortenfor. Fra veien er det bare ett kort stykke å gå til stranda i Lysvika, som er ett godt alternativ til strandturer

Naturområde ved Låter

Hvis man vil ta noen fine bilder av den vakre naturen Kjerringøy har å by på, så er Låter ett meget godt valg. Her er det mye flott natur som ligger under Strandåtindene og Eidefjellet. Dette er ett fint område for en piknik på sommerdager, eller når det er høst og skogen har fått sine høstfarger. Man kan enten parkere der turen til Eidetinden starter på høyre side av veien, eller kjør ned skogsveien på venstre side ett lite stykke videre i retning Tårnvika å parker der

Tur langs Nevelsfjorden

Har man kajakk så er en rundtur langs Nevelsfjorden virkelig å anbefale. Flott natur i steinlandskap nedenfor majestetiske fjell. Men en bil eller sykkeltur langs veien så langt den går er også en fin utflukt, innerst ved fjorden er det ett pent område man kan ta en liten rusletur og en piknik. Her starter man og padleturen rundt

Langs veien til Sørvatnet

Dette er en vakker plass å ta seg en skogstur langs Sørvatnet, med stranda innerst som endepunkt for turen. Man parkerer på en egnet plass ved brua over Mølnelva, herfra følger man skogsveien videre langs vatnet så langt den går. Underveis kommer man til 2 mindre strender og hvor man kan ta en pause hvis man føler for det, før man fortsetter ferden til innerste del av vatnet. Hvis du bare vil vasse eller bade, så er de 2 første strendene best egnet til det

Fjelltur til Eidetinden

Turen går til Kjerringøys høyeste fjell, Eidetinden. Toppen ligger på 1020 m.o.h. og gir en fantastisk utsikt over tinder og fjell i området. Turen starter på parkeringa ved Låter. Herfra går det en tydelig sti gjennom skogen langs Låterelva man følger oppover lia og videre til Eidefjellet. Full beskrivelse finner du på websidelinken

Fjelltur til Kvarven

Dette er en lettgått og fin tur i relativt variert terreng. I bjørkeskog og langs klopplagte myrer bølger stien seg oppover lia. På veien oppover passerer du Hestmoen, dette er en vakker rasteplass hvor det er satt ut benker og bord hvor man kan slappe av litt før man fortsetter ferden. Utsikten åpner seg idet du passerer skoggrensa og kommer opp i høyden. Se full beskrivelse på websiden under

Kart over turer og naturområder på Kjerringøy

Kjerringøy har mer å by på enn bare naturen